Vorige pagina


Notionele intrestaftrek (NIA): bijna het afschaffen niet meer waard?

18/10/2016

Notionele intrestaftrek (NIA): bijna het afschaffen niet meer waard?

De nieuwe cijfers zijn bekend: de notionele intrestaftrek zal voor inkomstenjaar 2017 bij KMO’s moeten worden berekend met 0,737% en bij de grote jongens met 0,237%. Heeft uw KMO een eigen vermogen van pakweg € 250.000,00, dan is het volgende bedrag aan belastingbesparing uw deel: €626,27. Zou de regering tot een akkoord komen om het belastingtarief te verlagen naar 20%, dan hebben we het over een schamele € 368,50.

Alles is beter dan niets, dat beamen we. Maar even in perspectief: in 2009 zou de € 626,27 van hierboven nog € 4.225,81 geweest zijn. Da’s andere koek, niet? Het voordeel van de  NIA is op 8 jaar verschrompeld tot nog geen 15% van haar hoogste niveau… Voor niet-KMO’s is het verschil nog gortiger: daar rest er amper nog 5,30%! De reden daarvoor ligt bij de belachelijk grote daling van de marktintrestvoeten die we meemaken. Die intrestvoeten liggen wettelijk aan de basis van de tariefbepaling, dus u hoeft geen slinks belastingtrucje te zien in het feit dat het NIA-voordeel lachwekkend lage proporties aangenomen heeft.

Nu kan dat op twee manieren politiek gerecupereerd worden. Ofwel gaan de onderhandelaars stellen: het sop is toch de kolen niet meer waard, we schaffen het hele NIA-verhaal af en niemand moet eigenlijk veel stampei maken want het gaat toch over (relatief) kleine bedragen tegenover de tariefdaling richting de 20%. Ofwel zullen we met veel bombarie horen verklaren dat zelfs de notionele intrestaftrek behouden werd, bovenop het feit dat er een inspanning gedaan wordt om het tarief richting de 20% te bewegen omdat ze weten dat de NIA toch niet zo gek veel meer gaat kosten. Onze gok: het algemeen tarief zal vastgepind worden op 25% en de NIA blijft behouden. Na Waregem Koerse hebben we nu de Fiscale Koerse om op te wedden. We zijn benieuwd!

Het regent goed nieuws!

We beleven een superdroge zomer en dito najaar, maar in fiscalibus-land regent het nieuwigheden…

Vooreerst zullen alle vennootschappen hun jaarrekening vanaf het boekjaar dat start op of na 1/1/2016 wat goedkoper kunnen neerleggen omdat een deel van de kosten wegvalt en dat gaat over € 75,02. Dat levert het volgende mooie plaatje op: de meeste KMO’s zullen hun kosten zien terugvallen van € 155,67 naar € 80,65. Dat is een korting van bijna de helft! Neemt u dat maar mee als argument als u op de vroegmarkt aan een kraampje wat probeert af te dingen op uw aankopen? Voor grote ondernemingen is het iets minder leuk: van € 418,73 naar € 343,71; hetzelfde absolute  getal eraf, maar relatief dus “maar” 18% minder.

 

Micro-ondernemingen (stand-alone vennootschappen met een balanstotaal onder de € 350.000,00 en de omzet niet boven de € 700.000,00 en met maximaal 10 personeelsleden) die moeten of willen neerleggen voor 1 april 2017 hebben wel nog even pech: hun beperktere schema zal nog niet in het XBRL-formaat beschikbaar zijn en dus zullen ze € 124,09 moeten ophoesten, meer dus dan een KMO. Niet getreurd echter: niemand verbiedt u om meer te publiceren dan u moet, dus vul voor de laatste keer het verkort schema in dat geldt voor de KMO’s en de overheid zal u slechts € 80,65 afhandig kunnen maken…

Vervolgens: wie een hele dag (in het binnenland) op pad is, mag zichzelf (en/of zijn werknemers) een forfaitaire dagvergoeding toekennen van € 19,22. Dit bedrag dient om een broodje te kopen om de innerlijke motor draaiende te houden of ergens een koffie te nuttigen om wat moed bij te tanken, of om een toiletbezoek te bekostigen en zo meer. Sinds 1 juli mag u wat genereuzer zijn voor uzelf en/of uw werknemers en ook een koekje bij de koffie vragen: € 19,60 is het nieuwe getal. Is dat maar 2% erbij, het is toch 2% hé?

Tenslotte, oeps: even goed kijken. Sapperloot, te vroeg aan het juichen geslagen: d’r is ook een wijziging in ons nadeel aan de einder opgedoken. Ook met ingang vanaf 1 juli is er iets minder lol aan het rijden met een eigen wagen voor de vennootschap: de kilometervergoeding zakt van €  0,3412 naar € 0,3363. Da’s maar anderhalve procent, maar toch.Wie dus gemiddeld meer dan 78 kilometer rijdt per dag dat hij een dagvergoeding kan vangen, is de pineut want de extra dagvergoeding wordt meer dan teniet gedaan door de lagere kilometervergoeding. Dat zal dus voor velen gelden. Wie ook verplaatsingen doet op dagen waarop geen dagvergoeding kan toegekend worden, is dus zeker de pineut. Dat zal dus de euforie over voorgaande paragrafen snel temperen, behoudens voor wie wél dagvergoedingen heeft, maar geen kilometervergoeding. Dus de voordelen sijpelen maar hier en daar binnen en meer dan druppelen zal het nergens echt doen. Tja, wellicht dus toch een verkeerde titel gekozen voor dit stukje…?

Auteur : Jan Baert